Seurakunta

Espoon Kotikirkko on perustettu 2008. Tulemme hyvin erilaisista elämäntilanteista, eri paikkakunnilta, ja jopa useasta eri kansasta. Keskuuteemme kuuluu opiskelijoita, kotiäitejä ja erilaisissa ammateissa työskenteleviä. Meitä yhdistää vähintään yksi asia, se tärkein: olemme Jumalan luomia, syvästi syntisiä ja rikkinäisiä ihmisiä, jotka Jumala on löytänyt ja ottanut omakseen tuomalla meidät synnin ja kuoleman orjuudesta Jumalan valoon Kristuksen elämän, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Nyt saamme opetella elämään uudella tavalla Kristuksen armon ja iankaikkisuuden ylösnousemustoivon varassa. Nämä Evankeliumin Hyvät Uutiset haluamme kertoa myös lähimmäisillemme.

Vaikka olemmekin paikallisesti toimiva sekä hallinnollisesti itsenäinen seurakunta, kuulumme myös laajempaan protestanttiseen ja baptistiseen seurakuntaperheeseen. Espoon Kotikirkko on kuulunut heinäkuusta 2022 Suomen reformoitujen baptistiseurakuntien yhdyskuntaan (SRBY) ja on yhteydessä muihin evankelikaalisiin kristittyihin ja seurakuntiin paikkakunnallamme sekä valtakunnallisesti.

Tällä hetkellä seurakuntayhteyteemme kuuluu kaikkiaan n. 40 ihmistä mukaan lukien kymmenkunta lasta. Joukkomme nuorin on sylivauva ja vanhin kahdensankymppinen.

Olemme myös reformoitu seurakunta. Reformoituun perinteeseen kuuluu alistuminen Raamatun arvovallan alle. Syleilemme perinteistä kristillistä oppia, jossa kolmiyhteinen Jumala on kaiken olemassaolon keskus. Kuten luominenkin, myös pelastus tulee yksin Jumalalta ja tähtää Jumalan kunnian kirkastumiseen.

Jumala on luoja ja synnin vapauttaja Poikansa Jeesuksen kautta, ja hänen yksin. Ihmisen perimmäinen tarkoitus löytyy tyytyväisyydestä Luojassaan ja Vapauttajassaan, Kristuksessa. Ihmisen syntisyys on kokonaisvaltaista ja todellista. Jumalan kutsu lävistää kaikkein kapinallisimmankin, eikä katso armon saajan saavutuksiin. Kristuksen sovituskuolema vaikuttaa pelastuksen kaikissa kutsutuissa eikä Kristuksen historiallinen kuolema ja ylösnousemus jää turhaksi miltään osin. Jumala on voimallinen pitämään kiinni näistä vapahdetuista syntisistä oman armonsa kirkkauden tähden. Myös käsityksemme perheestä sekä miehen ja naisen välisistä rooleista on perinteinen, niin luomisen kuin vapautuksenkin osalta.

Toisaalta olemme ”reformoitu” seurakunta myös siinä mielessä, että uskomme Jumalan luovan koko ajan uutta meissä ja maailmassa. Haluamme oppia tuntemaan itsemme ja toisemme sekä kasvaa uskossamme, pyhyydessä ja vapaudessa. Olemme mukana vaikuttamassa monilla eri areenoilla tässä maailmassa. Näin kohtaamme kaikenlaisia Jumalan luomia ihmisiä ja yhteisöjä. Maailma on kokonaisvaltaisesti Jumalan luoma hyvä maailma, vaikka se onkin vielä synnin turmeluksen alaisuudessa. Jumala on historian Jumala ja ohjaa aktiivisesti koko maailmaa. Tässä kertomuksessa haluamme olla täysipainoisesti mukana!

OLET TERVETULLUT

Jos kysyt: miksi minä olen olemassa? Mikä on koko elämän tarkoitus? Toivotamme sinut tervetulleeksi.

Jos olet oman syntisyyteesi havahtunut, oman rikkinäisyyden huomannut, Jumalan pyhyyden aistiva ihminen, toivotamme sinut tervetulleeksi Kristuksen paikalliseen ruumiiseen.

Jos tunnet Kristuksen, mutta et kuulu paikalliseen Kristus-keskeiseen seurakuntaan, toivotamme sinut tervetulleeksi. Ihmisenä ja kristittynä kasvamiselle on elintärkeää kuulua konkreettiseen paikallisseurakuntaan, jossa voimme saada tukea iloisessa ja uskollisessa Jeesuksen seuraamisessa.

Jos etsit täydellistä seurakuntaa, jossa ihmisillä ei ole ongelmia, tulet pettymään. Meillä on todellisia ongelmia ja syntejä, joista me emme ole lainkaan ylpeitä.

Vaikka huomaamme Jumalan siunaukset ympärillämme, meistä ei saa menestysteologista seurakuntaa tekemälläkään. Kultahippuja ei sada taivaalta. Olemme lukeneet Jobin kirjan ja moni meistä on myös kokenut kärsimyksen ongelman.

Haluamme kasvaa tosi-ihmisiksi, koska Kristus tuli pelastamaan ja vapauttamaan syntisiä ihmisiä takaisin kokonaisvaltaiseen ihmisyyteen, jossa rakastetaan ja alistutaan hyvän Jumalan alle ja myös rakastetaan ja rikastutetaan lähimmäisten elämää sekä pidetään huolta koko muusta luomakunnasta. Tervetuloa mukaan!

Haluatko liittyä seurakuntamme jäseneksi?

Seurakuntamme jäseneksi liitytään käymällä seurakuntakurssi, joita järjestetään aina tarpeen mukaan. Kurssi kestää 4-6h ja sen tarkoituksena on kertoa kiinnostuneille seurakuntamme oppi, arvot ja käytännöntyö. Kurssin käyminen ei velvoita liittymään, mutta jäseneksi liittymiselle kurssin käyminen on ehto.